nyMusikks lydfestival Only Connect ble arrangert i Oslo 25.-27. april 2024.

FESTIVALPROGRAM PÅ NYMUSIKK.NO.

25. april

Thursday
Torsdag

Mette Rasmussen, Mariam Rezaei: improvisasjon

25. april 2024. Blå. Oslo.

Saksofonist og komponist Mette Rasmussen er en allsidig skapning. Vanskelig å kategorisere, vanskelig å plassere i én boks, og sannsynligvis ikke ment å være innrammet heller. Dette er egenskaper hun deler fullt ut med den britiske turntable-artisten Mariam Rezaei. Sammen kretser de rundt samtidsmusikkens ytterkanter, i overgangen mellom det akustiske og det elektroniske, mellom improvisasjon, komposisjon og utforsking av instrumenters og teknologiers muligheter. Duoen opptrådte for første gang sammen på Only Connect Oslo.

Thomas Meadowcroft: Love Songs Without a Subject

25. april 2024. Blå. Oslo.

I Love Songs Without a Subject får publikum overvære innspillingen av et album med kjærlighetssanger. Avantgarde-ensemblet asamisimasa bruker konsertformatet med sine feil, gjentakelser og forbedringer. Ting vil helt sikkert gå i oppløsning, men kjærlighetens konseptuelle gjenstridighet og lydens flyktige natur består. Vil førsteutkastet bli fetisjisert?

Thomas Meadowcroft er en australsk komponist bosatt i Berlin. I tillegg til å ha skrevet en rekke symfoniorkesterverk har han komponert en serie radioverk om aspekter ved australsk kultur.

26. april

Friday
Fredag

Tze Yeung Ho: toisin kuin sinä. Telemark Kammerorkester, Momir Novakovic (akkordeon), Owen Weaver (perkusjon)

26. april 2024. Domus Academica, gamle festsal. Oslo

Tze Yeung Ho (f. 1992) er en norsk komponist bosatt i Helsingfors. Med sin flerkulturelle bakgrunn har Yeung vært inspirert av språklige lyder og møtepunkter mellom skandinavisk, finsk-ugrisk og kinesisk litteratur. Musikken står ofte midt i veiskiller mellom ulike (mis)forståelser.

Verket «toisin kuin sinä» oversettes fra finsk til «i motsetning til deg» på norsk. Her utforskes kontrasten mellom de to solistene; den mobile slagverkeren og den immobile akkordeonisten. Narrativet er bygget på friksjonen mellom følelser av det ømme og det voldelige i koreografien. Slagverkerens truende gester mot trekkspilleren skaper en slags ordløse tablåer gjennom konserten. Verket ble urfremført i Tallinn i oktober 2023.

Gloria Coates: Symphony no. 1 - Music on Open Strings (1972) Telemark Kammerorkester

26. april 2024. Domus Academica, gamle festsal. Oslo

Gloria Coates (1933-2023) var en amerikansk komponist som bodde i München fra 1969 til sin død. Hun skrev en rekke symfonier, kammermusikk og vokalmusikk for store og små ensembler, som er blitt fremført internasjonalt. I München drev hun en konsertserie for ny musikk i München. Hennes første symfoni, Music on Open Strings (1972), ble urfremført av The Polish Chamber Orchestra under festivalen Warszaw Autumn høsten 1978, og ble i 1980 den første komposisjonen av en kvinne i musica viva-serien til Bayerischer Rundfunk.

27. april

Saturday
Lørdag

Idin Samimi Mofakham: Nafir. KORK + ABYSS kontrabasskvartett


27. april 2024. Store Studio, Oslo.

Musikken til den iranske komponisten og utøveren Idin Samimi Mofakham (f. 1982) er dypt forankret i den tradisjonelle og regionale musikken i hjemlandet. Siden 2015 har han utviklet sitt eget musikalske språk basert på ikke-vestlige stemmesystemer, renstemming og psykoakustikk. I 2023 tok han sin doktorgrad fra Norges musikkhøgskole i Oslo med en forskningsavhandling om middelalderstemmesystemer fra Iran og deres kreative bruk i samtidskomposisjon. Hans musikalske fokus er på drone, støy, beat-fenomener, glitch, feltopptakstransformasjon, mikrotonalitet og orientalske modaliteter.

Det persiske ordet Nafir, som har gitt navn til Mofakhams nye verk, kan bety jamring, skriking, klaging og stønning, alt etter hvilken kontekst det opptrer i. Ordet er mye brukt i klassisk persisk poesi og prosa. I dette verket behandles en kontrabasskvartett som en kompleks og enhetlig organisme, i motsetning til orkesterets kraft. Med dette verket for kontrabasskvartett og symfoniorkester ønsker Mofakham å konfrontere sin egen indre jamring, brøl og klage mot det politiske autokratiet og urettferdigheten som hersker over liv i alle verdenshjørner.

ABYSS kontrabasskvartett er et ensemble for ny og eksperimentell musikk for kontrabass. Kvartetten spilte sine første konserter i 2021, og har urfremført verk av Martin Rane Bauck, Håkon Thelin og Idin Samimi Mofakham.

Cassandra Miller: Swim (2023). KORK

27. april. Store Studio, Oslo.


Cassandra Miller er en kanadisk komponist bosatt i London. Hennes noterte komposisjoner utforsker ofte transkripsjon som en kreativ prosess, der de ekspressive vokale egenskapene til allerede eksisterende musikk både forstørres og forvandles.

I Swim (2023) har hun tatt utgangspunkt i komponist Robert Schumann – at han tar en svømmetur, lar psyken løses opp på dypt vann i den repeterende bevegelsen av svømmetak etter hverandre. Verket vokste ut av et kort utdrag fra fjerde sats av Schumanns symfoni nr. 3 – hans “rhinske” symfoni.

Mariam Rezaei og Mathew Shlomowitz: 6 scenes for turntables and orchestra. KORK + Mariam Rezaei

27. april. Store Studio, Oslo.

I verket "6 scenes for turntables and orchestra" har Mariam Rezaei og Matthew Shlomowitz samarbeidet om å lage en «himmelsk kollisjon av alt de elsker». Resultatet lar seg ikke sjangerfeste.

Mariam Rezaei har vunnet flere priser som komponist, platespiller og utøver. Hun ledet tidligere det eksperimentelle kunstprosjektet TOPH, TUSK FRINGE og TUSK NORTH, og i november 2022 mottok hun Paul Hamlyn Foundation #AwardsForArtists, som en anerkjennelse for sitt bidrag til musikkkomposisjon. Musikken hennes har nylig blitt beskrevet som «genuint banebrytende» (London Jazz News 2022) og «high-velocity sonic surrealism» (4* The Guardian 2022). Nylig utgivelse ‘BOWN’ (Heat Crimes) på nr. 6 i Wire Magazine og nr. 10 i The Quietus ‘Albums Of The Year 2023’, var ukens album i The Quietus og beskrives som å ‘utnytte ekstrem teknisk dyktighet – fenomenale greier’ ‘ av Boomkat.

Matthew Shlomowitz er en komponist som bor i London og er oppvokst i Adelaide, Australia. Mange av verkene hans er gruppert i serier: Letter Pieces er åpne partiturer som kombinerer fysisk handling og musikk; hans Popular Contexts-stykker kombinerer gjenkjennelige innspillinger med instrumental musikk; performance-forelesningsverk som tar for seg estetiske problemstillinger, som foredrag om dårlig musikk; og en ny serie med tittelen Explorations in Polytonality and other Musical Wonders.